1 рік
Соціальний та емоційний розвиток
Дитинка:
- сором'язлива чи зніяковіла з незнайомими людьми
- плаче, коли мами чи тата немає поруч
- під час гри полюбляє наслідувати людей
- надає перевагу конкретним людям та іграшкам
- випробовує реакцію батьків на свої дії під час годування
- випробовує реакцію батьків на свою поведінку
- може відчувати страх у деяких ситуаціях
- виділяє маму та/чи людину, котра за нею постійно доглядає, з-поміж інших людей
- повторює звуки чи жести, аби привернути до себе увагу
- смокче пальчики
- витягає ручку чи ніжку, допомагаючи таким чином одягати себе
Когнітивний розвиток
- досліджує предмети багатьма способами (трясе, стукає, кидає)
- легко знаходить заховані предмети
- дивиться на правильну картинку, коли називають той чи інший предмет
- наслідує жести
- починає використовувати предмети за призначенням (п'є з чашки, розчісує волосся, натискає на телефоні кнопочки, слухає у слухавку)
Мовний розвиток
Дитинка:
- приділяє велику увагу мові
- відповідає на прості слова-прохання
- реагує на слово “ні”
- використовує прості жести, такі, наприклад, як кивання головою для відповіді “ні”
- лепече зі зміною інтонації
- каже “мама” і “тато”
- використовує вигуки, наприклад “о-о”
- намагається імітувати слова
Моторний розвиток
Дитина:
- сідає без сторонньої допомоги
- повзе вперед на животику
- стає на колінка, спираючись на ручки
- повзе на ручках та колінках (рачкує)
- із пози сидіти переходить у позу повзання чи лежання на животику
- самостійно встає
- пересувається, тримаючись за меблі
- самостійно стоїть впродовж кількох секунд
- може зробити 2-3 кроки без сторонньої допомоги
Моторика рук
Дитинка:
- освоює пінцетний захват
- стукає двома предметами одне об інше
- кладе предмети в кошик
- виймає предмети з кошика
- показує вказівним пальчиком
- намагається імітувати писання карлючками
Повідомте лікаря Вашої дитини, якщо в неї присутня хоча б одна з таких ознак затримки розвитку у її віковій категорії:
Дитинка:
- не повзає
- потягує одну сторону тіла, коли повзає (більше, ніж місяць)
- не може стояти при підтримці
- не шукає предмети, які було заховано тоді, коли вона на них дивилася
- не вимовляє окремі слова (“мама”, “тато”)
- не навчається таким жестам, як махання чи похитування голівкою
- не показує на предмети чи картинки
- сильно втрачає вже набуті навики